2007-08-29

Back in town

Vilken underbar helg vi haft Jessica!
Har alltså nu kommit hem från årets trevliga BAMM som va helt fantastiskt på alla sätt och vis (möjligen kan man klagaj lite granna på vädergudarna, men men...)med ett kanonarrangemang ut i fingertopparna minsann.
Resan började torsdagen 23 augusti kl 7.23 från tågstationen i Skövde och sedan fortsatte den med flyg från Arlanda till Kiruna. Mellan Kiruna och Björkliden är det 10 mil och den biten åkte vi buss och medans bussen for fram som sköten ur en kanon fick man passa på att njuta av en helt osannolikt vacker natur längs Torneträsk :) Vi va framme strax efter 16 och i Björkliden väntade många förväntansfulla BAMM:are! Tog en snabbdusch och sen väntade en jättegod pastafrossa (kanonbra mat). När vi satt och käkade dök vädergurun upp, Pererik Åberg, och det va ju inte för inte att man ville ha en autograf ;) men den skippa vi :) Kvällen följdes av ett info-möte och sen va det packning av väskan som gällde...här kan tilläggas av vi vid det här laget va redigt nervösa...det märktes på flera sätt men det behåller vi för oss själva jag och Jessica ;) HAHAHA
Uppstigning 5.30 fredag morgon, tittade ut genom fönstret och det va igenmulet och regnet hängde i luften. Åt en stor frukostbuffé och tittade samtidigt på kartan som vi fick ut vid frukost. Planerade lite vägval och blev än mer nervösa. 7.45 satt vi på bussen som skulle ta oss till startplatsen...som va vid Riksgränsen! Jättemäktigt!
Första dagen bestod mycket av bergsklättring och det va minsann jobbigt men jätteskoj. Vi hade bestämt innan att vi skulle ta det lugnt så att vi hade ork kvar till andra dagen. Vi stannade upp mycket och fotograferade och skrattade givetvis JÄTTEMYCKET! Kändes väldigt bra i kroppen hela vägen trots att vi höll på i nästan 7 timmar första dagen. På väg mot tältlägret och målet gick jag ner mej i ett dike så jag slog i mitt högra knä och det kändes men det va bara att bita ihop...framme i mål konstaterade vi att vi va inne som tredje damlag...av tre möjliga för två lag kom aldrig till start. Vi kände oss nöjda men givetvis hade vi kunnat gjort bättre om vi inte klantat oss till 2 kontroller och inte hade fotat så mycket men är man i fjällen så är man...och då vill man ha bildbevis på det oxå;)
Natten va kall och blöt men vi lyckades sova några timmar...
Vi gick i masstarten på lördag morgon och den här etappen skulle präglas mer av orientering än första etappen gjorde...iallafall den första milen. Benen va inte purfräscha men ändå pigga, mer pigga än vad Jessicas ben var för hon hade jätteont i knäna vid brant utförslöpning...men faktum va att vi hade jätteskoj hela vägen. Den jobbigaste sträckan va helt klart när vi hade 500 höjdmeters stigning till en kontroll och det tog en timma med den klättringen men likadant där, vi hade jätteskoj. Undrar hur mycket energi det har gått åt till vårt flabbande egentligen?;) Några kilometer från mål kom ett annat tjejlag ikapp oss och vi hade ingen chans att kunna slå dom men nåt hände i mej (inte helt ovanligt förvisso och Jessica märkte det direkt)...tävlingsdjävulen flög i mej :) Vi skulle minsann va i mål FÖRE dom...inget annat gällde. Stackars Jessica hade ont både fram och bak i knät men det fick hon glömma. Jag la i en högre växel och Jessica hängde på...redig ig tös dä! Hon va trött men jävlar va duktig hon va. Stor eloge till dej kompis som orkar med mitt tävlingssinne :) Vi kom i mål före dom! Nöjda och glada såklart! Vi va godkända och en härlig dusch och bastu väntade på oss...Kvällen avslutades med bankett på hotellet och jättegod mat och en bärs. Mumma. Somnade gott till slut i en skön säng, vaknade några gånger och hade lite småont men somnade lätt om...

En lång väntan på tävlingen, nu är den över och vi kommer tillbaka nästa år.