2007-08-29

Back in town

Vilken underbar helg vi haft Jessica!
Har alltså nu kommit hem från årets trevliga BAMM som va helt fantastiskt på alla sätt och vis (möjligen kan man klagaj lite granna på vädergudarna, men men...)med ett kanonarrangemang ut i fingertopparna minsann.
Resan började torsdagen 23 augusti kl 7.23 från tågstationen i Skövde och sedan fortsatte den med flyg från Arlanda till Kiruna. Mellan Kiruna och Björkliden är det 10 mil och den biten åkte vi buss och medans bussen for fram som sköten ur en kanon fick man passa på att njuta av en helt osannolikt vacker natur längs Torneträsk :) Vi va framme strax efter 16 och i Björkliden väntade många förväntansfulla BAMM:are! Tog en snabbdusch och sen väntade en jättegod pastafrossa (kanonbra mat). När vi satt och käkade dök vädergurun upp, Pererik Åberg, och det va ju inte för inte att man ville ha en autograf ;) men den skippa vi :) Kvällen följdes av ett info-möte och sen va det packning av väskan som gällde...här kan tilläggas av vi vid det här laget va redigt nervösa...det märktes på flera sätt men det behåller vi för oss själva jag och Jessica ;) HAHAHA
Uppstigning 5.30 fredag morgon, tittade ut genom fönstret och det va igenmulet och regnet hängde i luften. Åt en stor frukostbuffé och tittade samtidigt på kartan som vi fick ut vid frukost. Planerade lite vägval och blev än mer nervösa. 7.45 satt vi på bussen som skulle ta oss till startplatsen...som va vid Riksgränsen! Jättemäktigt!
Första dagen bestod mycket av bergsklättring och det va minsann jobbigt men jätteskoj. Vi hade bestämt innan att vi skulle ta det lugnt så att vi hade ork kvar till andra dagen. Vi stannade upp mycket och fotograferade och skrattade givetvis JÄTTEMYCKET! Kändes väldigt bra i kroppen hela vägen trots att vi höll på i nästan 7 timmar första dagen. På väg mot tältlägret och målet gick jag ner mej i ett dike så jag slog i mitt högra knä och det kändes men det va bara att bita ihop...framme i mål konstaterade vi att vi va inne som tredje damlag...av tre möjliga för två lag kom aldrig till start. Vi kände oss nöjda men givetvis hade vi kunnat gjort bättre om vi inte klantat oss till 2 kontroller och inte hade fotat så mycket men är man i fjällen så är man...och då vill man ha bildbevis på det oxå;)
Natten va kall och blöt men vi lyckades sova några timmar...
Vi gick i masstarten på lördag morgon och den här etappen skulle präglas mer av orientering än första etappen gjorde...iallafall den första milen. Benen va inte purfräscha men ändå pigga, mer pigga än vad Jessicas ben var för hon hade jätteont i knäna vid brant utförslöpning...men faktum va att vi hade jätteskoj hela vägen. Den jobbigaste sträckan va helt klart när vi hade 500 höjdmeters stigning till en kontroll och det tog en timma med den klättringen men likadant där, vi hade jätteskoj. Undrar hur mycket energi det har gått åt till vårt flabbande egentligen?;) Några kilometer från mål kom ett annat tjejlag ikapp oss och vi hade ingen chans att kunna slå dom men nåt hände i mej (inte helt ovanligt förvisso och Jessica märkte det direkt)...tävlingsdjävulen flög i mej :) Vi skulle minsann va i mål FÖRE dom...inget annat gällde. Stackars Jessica hade ont både fram och bak i knät men det fick hon glömma. Jag la i en högre växel och Jessica hängde på...redig ig tös dä! Hon va trött men jävlar va duktig hon va. Stor eloge till dej kompis som orkar med mitt tävlingssinne :) Vi kom i mål före dom! Nöjda och glada såklart! Vi va godkända och en härlig dusch och bastu väntade på oss...Kvällen avslutades med bankett på hotellet och jättegod mat och en bärs. Mumma. Somnade gott till slut i en skön säng, vaknade några gånger och hade lite småont men somnade lätt om...

En lång väntan på tävlingen, nu är den över och vi kommer tillbaka nästa år.

2007-08-22

Nedräkningen har börjat

Shit, nu är det bara en dag kvar, sen åker vi. Vid halv 8 imorgon går tåget mot Arlanda, där flyget väntar på att ta oss vidare till Kiruna. I Kiruna hittar vi förhoppningsvis en buss som kan ta oss till Björkliden och Hotell Fjället där vi ska ladda den sista natten innan start.
Du har väl packat ner alla biljetter, Kicki?
Usch, jag börjar bli nervös. Har svårt att tänka på nå't annat än just BAMM. Kollar www.bamm.nu flera gånger om dan för att se om det står nå't nytt. Kollar väderprognosen titt som tätt för att se om det ändrar sig. Men det gör det inte. Mellan 8-10°C verkar det bli. Växlande molnighet och en och annan skur kan vi nog också vänta oss.
Vårt humör är iallafall på topp och jag tror inte att några regndroppar kan förstöra det. Vi är laddade, och rullar vi inte fram för att vi ätit för mycket pasta och druckit för mycket sportdryck, så kommer det gå fort :)
(positivt tänkande ni vet...)

Håll tummarna! På fredag morgon smäller det!

/Jessica

2007-08-19

Sista träningspasset avklarat...

Det är söndag. Tog mej en välbehövlig sovmorgon idag...la mej runt 23.30 igår och gick upp 10.00 piiiiip. Lufsade ut i köket, kokade havregrynsgröt och åt den med färska russin och mjölk. En smörgås fick plats i maggen oxå ;)
11.15 va jag redo för att löpa långt. Hade med mej min Ipod och det räddade nog mitt pass idag...sprang nämligen två varv uppe på Stenåsen och det är ju hur jävla tråkigt som helst men med lite skön musik gick det helbra. Sprang dessutom och tänkte på BAMM och om man känner sig redo...och jag känner mej redo. Hoppas även Jessica känner sig redo? Löpturen va av joggingkaraktär och det kändes riktigt bra när jag kom hem...rundan tog 1.49 och jag tror i runda slängar att jag sprungit 18-19 km. Nu har jag precis ätit jättegott och nu i skrivande stund sitter jag med en god kopp svart kaffe och planerar tisdagens träning som jag är ansvarig för (och nej, jag ska inte träna, bara leda träningen).
För övrigt så blir det mycket vila och kolhydrat-uppladdning fram till fredag...fy va jag kommer va spymätt på pasta ;)

2007-08-18

Jättenära att vinna sprinten

Idag va jag snubblande nära att vinna Skaraborgsmästerskapet i sprint. Platsen va Sötåsens lantbruksskola utanför Töreboda. Mycket trevligt får jag säga. Kom dit i lagom tid för att hinna bli rejält uppvärmd och hinna med toabestyren...haha, på tal om toan för damerna...den var belägen i ett "hönsstall" med massa halm. Ni kan tro att det va ett jävla kackel därinne...;) Jag startade först i min klass och allt flöt på shiiit-bra på banan, både löpmässigt och orienteringsmässigt...iallafall till kontroll nummer 15 ;) På väg till sextonde kontrollen (som va en långsträcka) började jag planera för kommande kontroller och hoppade helt enkelt över sextonde kontrollen och sprang till sjuttonde kontrollen, MEN där upptäckte jag ju att kodsiffran inte stämde och förstod då genast vad jag gjort. Sprang snabbt tillbaka till sextonde och sen till sjuttonde igen...tyvärr tog det 29 extra sekunder. Kuta järnet dom resterande kontrollerna och spurtade in på en tid av 14.41 som jag känner mej nöjd med...tyvärr blev jag slagen med 1 ynka sekund av en Hagen-tjej men det gör inget. JAG HADE ASROLIGT! Sprint är superdupermega-roligt! :)
Kroppen kändes mycket bra och det känns positivt. Idag har PM:et kommit ut för BAMM oxå, blir jättenervös :) Hörde på vädret att norra Sverige får kanske räkna med snö i veckan...hur härligt låter inte det mitt i sensommarn :)

2007-08-16

Intervallat

Igår onsdag va det vilodag vilket va jätteskönt. Idag däremot har det tränats igen men inte med nån ryggsäck...den fick stanna hemma. Den provpackade jag nämligen igår så den är ganska förberedd för fjällen nu :)
Jag sprang intervaller idag och det blev 8x3 min löpning med 1 minuts vila mellan löpningarna. Kändes helt ok i kroppen. Har ett sista pass framför mej och det är på söndag då jag ska springa långt och väldigt långsamt för att tömma kroppen, för att sedan vila resten fram till fredag och äta mycket pasta. Fattar inte hur nära det är nu...glömde ju, jag ska tävla i sprint på lördag oxå ju ;)

Onsdagsträning

Igår blev det en runda runt Hjo i ösregnet. Tog ungefär 50 minuter. Ni fattar vilket litet ställe jag har flyttat till va? ;)
Jag kände mig riktigt tung i steget emellanåt, men det kan ha berott på att det gick lite fortare än mitt gamla vanliga tuggande.
Rätt skönt att springa i regnet när man väl kom ut. Och som grädde på moset blev man riktigt snygg med kolsvarta ringar runt ögonen efter ungeför 2 minuter (uppskattningsvis). Kände mig som ett tvättbjörn :)

/Jessica

2007-08-14

Kretskavlen

Ikväll har det vart kretskavle och det va Lidköpings VSK som va funktionärer. Va på ett område jag aldrig vart på tror jag. För trevlighetens skull behövde inte jag springa första sträckan ikväll utan det gjorde fröken Hilmersson, Vickan Gunnerek hade andra och jag hade avslutande tredje sträckan. Blev spännande från första början då Virre kom in som andra löpare, strax efter Främmestad...Vickan gjorde en fin insats med att hålla placeringen och ett oförändrat avstånd till Främmestad, som skickade ut Elsa Jansson som är en grym tjej...min uppgift va ju givetvis att inte tappa kontakten med henne. Jag orienterade säkert till ettan och höll ändå ett högt tempo, till tvåan va jag ifatt och sen har vi hållt ihop delar på banan, ibland va jag före och ibland va hon före men hon är en grym spurtare och på väg till sista kontrollen la hon i femmans växel, då hade jag redan lagt i femman sen länge så där rök segerchansen för Klyftamos lag...MEN jag är grymmenöjd för kroppen kändes kanon idag och det är jag själaglad för...imorrn ska det inhandlas frystorkad mat,smaskens ;)